از خدا بترس تا از تو بترسند
تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, | 19:14 | نویسنده : رضا افخمی

گفت:  دروغ گفته‏اند! آنگاه به ما گفت كه: ایشان را مشایعت كنید.

ما با احترام حضرت هادى را به خانه رساندیم.(2)

معناى فرمایش امام هادى علیه ‏السّلام: و من یطع الله یطاع، یعنى: پیوند با خدا، پیوند با اهل بیت علیهم ‏السّلام و توسل به اهل بیت علیهم ‏السّلام؛ این سه قطعاً همه كارها را اصلاح مى كند

علاوه بر این آیات و روایات فراوانى آن را تأیید مى كند. خداوند متعال مى فرماید:  «انّ الّذین آمنوا و عملوا لصّالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا (مریم/ 96)؛ همانا كسانى كه ایمان به خدا دارند و كار شایسته مى كنند، پروردگار عالم قطعاً محبّت آنان را در دلها مى ریزد»، همه مطیع آنها مى شوند، بر دلها حكومت مى كنند.

امام صادق علیه السلام مى فرماید:  «من اصلح بینه و بین الله اصلح الله دنیاه و آخرته.»

هر كه میان خود و خداى خود را اصلاح كند، پروردگار عالم، دنیا و آخرت او را اصلاح خواهد كرد.

امام دوم نیز مى فرماید:  «من اراد عزّا بلا عشیرة و هیبة بلا سلطنه فلیخرج من ذلّ معصیة الله الّى عزّ طاعته»(3)

هر كه بدون اینكه عشیره و طایفه داشته باشد، عزت و شخصیت و ابّهت در میان مردم بخواهد، بدون اینكه قدرت و سلطه اى داشته باشد، باید از ذلت معصیت به در آید و لباس عزت اطاعت خداوند بپوشد.

در این باره رسول گرامى صلى الله علیه و آله و سلم مى فرماید:  «من خاف من الله خاف عنه كلّ شى ‏ء و من لم یخف من الله خاف عن كل شىء»(4)

هر كه از خدا بترسد، همه از او مى ترسند و هركه از خدا نترسد، از همه چیز مى‏ترسد.

معناى فرمایش امام هادى علیه ‏السّلام:  و من یطع الله یطاع، یعنى:  پیوند با خدا، پیوند با اهل بیت علیهم ‏السّلام و توسل به اهل بیت علیهم ‏السّلام؛ این سه قطعاً همه كارها را اصلاح مى كند.

در این میان مورخین از خود حضرت هادى علیه ‏السّلام مطالبى نقل مى كنند كه فرمایش آن بزرگوار را تأیید مى كند، و براى برخى از آنها را اینجا مى آوریم:

منصورى شیعه بود؛ ولى در دربار متوكل عباسى سمتى داشت و به علت شیعه گرى مطرود متوكل شد. منصورى مى گوید: فقر و فلاكت به من روى آورد. به امام هادى علیه ‏السّلام از حال خود شكایت نمودم و گفتم به جزم شیعه گرى مطرود شده ام. حضرت امام هادى علیه ‏السّلام فرمودند: امید است كه اصلاح شود ان شاء الله.

هر كه بدون اینكه عشیره و طایفه داشته باشد، عزت و شخصیت و ابّهت در میان مردم بخواهد، بدون اینكه قدرت و سلطه اى داشته باشد، باید از ذلت معصیت به در آید و لباس عزت اطاعت خداوند بپوشد

چون شب شد، متوكل چند نفر را دنبال من فرستاد. در بن راه فتح بن خاقان را دیدم كه منتظر من است و معلوم شد كه متوكل درباره من امر مۆكد نموده است. چون متوكل مرا دید از من عذر خواهى نمود و پاداش فراوانى به من داد و سمتى را كه داشتم، به من واگذار نمود. بعد خدمت امام هادى علیه ‏السّلام رسیدم، تشكر نمودم و عرضه داشتم: آیا شما نزد متوكل وساطت مرا نمودید؟ فرمودند: خداوند مى داند كه پناهى ندارم جز او، در مهمّات به كسى روى نمى‏آوریم جز به او، در سختى ها و بلاها اعتمادى نداریم جز او، و پروردگار عالم نیز ما را عادت داده است كه چون از او بخواهیم، عنایت كند.

آری، اگر كسى اطاعت خدا كند و از معصیت او دورى جوید و توسّل به اهل بیت علیهم ‏السّلام داشته باشد، خداوند در سختیها به فریاد او مى رسد و حق تعالى او را محروم نخواهدكرد.

یك نفر شیعه وحشت زده خدمت امام هادى علیه ‏السّلام  آمد و گفت: كه یكى از سركردگان متوكل نگین انگشترى نزد او آورده است كه از آن انگشترى بسازم و این نگین نزد من شكست و دو نیمه شد. مى دانم كه او مرا مى كشد.

حضرت فرمودند: امید است كه خداوند اصلاح كند.

فردا، سركرده متوكل كسى را فرستاد كه میان زنها نزاع است، اگر مى شود آن نگین را دو نصف كن و دو انگشترى بساز.

او پول فراوانى گرفت و از نگین شكسته دو انگشترى ساخت.(5)

این گونه قضایا درباره اهل بیت علیهم ‏السّلام و من جمله امام هادى علیه ‏السّلام فراوان است كه ما باید از آنها پند بگیریم.

 

پی نوشت:

1) روضه بحار، ج 2، صصص 366 - و كشف الغمه، ج 3، ص 176.

2) قطب راوندى در خرایج از سمل بن زیاد روایت كرده است، نقل از انوار المواهب نهاوندى رحمه الله علیه، ص 554.

3) اعیان الشیعه، ج 4 -85.

4) بحارالانوار، ج 77، ص 50 - با اختلاف اندكى.

5) همان، ج 50، ص 126 - 125 - نقل از امالى شیخ طوسى رحمه الله علیه.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: